Piliscsaba – Hűvösvölgy

A Kéket teljesítettük Írott-kőtől Zircig. Október vége felé elkezdtek rövidülni a nappalok és egyre hidegebbek lettek az éjszakák. A Zirc – Bodajk 58 kilométeres szakasz plusz az utazás, sehogy sem fért bele egy napba. Úgy döntöttünk, keresünk egy rövid szakaszt, ami könnyen megközelíthető tömegközlekedéssel. A választásunk a 13. Piliscsaba – Hűvösvölgy szakaszra esett, ami csak egy laza 22 kilométer.

Hárman indultunk a hajnali vonattal Mosonmagyaróvárról Budapestre, majd onnan tovább, szintén vonattal Piliscsabára. Az eddigi túrák zömét Gorcsevvel ketten tettük meg. Néha akadt túratárs, aki egy-egy szakaszon velünk tartott. Most Álló Medve (Nachu Nazhi) ponca indán törzsfőnök tartott velünk. A ponca törzs Észak-Amerika középnyugati részén, a Missouri, Mississippi, Ohio folyóvölgyekben élt. Álló Medve, mint afféle indián törzsfőnök, leginkább mélyen hallgatott és ugyanazzal a kimért tempóval ment hegynek fel, mint völgynek le.

Miután Piliscsabán leszálltunk a vonatról, első dolgunk volt meglátogatni a temetőt. A temető bejáratától a kék kereszt turistajelzés vezetett Horváth József sírjához. Ő járta be 1952-ben elsőként a Kéktúra útvonalát.

Piliscsabát elhagyva a Kőris-völgyben haladtunk. Egy fénykép erejéig megálltunk az Erzsébet-kútnál. Nem tudni van-e benne víz, le volt lakatolva.

A Kőris-völgy után, a Bükkös-árok következett. Nem baj, ha csak kerülgetjük a hegyeket, nem muszáj minden nagyobb púpot megmászni… Upsz! Ez elhamarkodott kijelentés volt. A Fenyős-tisztás után emelkedő következett.

Nagy-Szénás ikonikus fa keresztjéig tartott az emelkedő. Az őszi köd szép lassan osont fel a völgyből, igyekezett elrejteni a hegytetőt is. Derekasan küzdött a delelő nappal és végül alulmaradt.

Nagy-Szénásról lefele Nagykovácsi irányában találtunk rá a nagy-szénási turistaház, hivatalos nevén Szabó Imre Turistaház emléktáblájára. Az épület 1926-ban társadalmi munkában készült. 1979 szeptemberében, a Másfélmillió lépés Magyarországon című film forgatása idején, ha romosan is, de még állt. Néhány hónappal később a filmben elhangzott kritikák hatására a budapesti pártbizottság ledózeroltatta.

Nagykovácsi határában, a Mufflon-Itatónál szereztük meg a Zsíros-hegyi pecsétet, majd a Remete-szurdokon keresztül értünk Máriaremetére.

Máriaremetén kihasználtuk a lakott terület előnyeit, szerezünk vizet. Majd folytattuk utunkat a Nagy-rét és a Munkásmozgalmi sétány felé.

Egy aluljárón keresztül értük el a Hűvösvölgyi Gyermekvasutat, ahol ismét bélyegeztünk.

Hűvösvölgyből villamossal akartuk elérni a metróállomást, hogy aztán Kelenföldről hazajussunk. Ezt a 13. szakaszt október 23-án gyalogoltuk végig. Ha október huszonhárom, akkor tüntetés. Ha tüntetés, akkor a villamos nem megy végig. Megtoldottuk a gyalogtúránkat még néhány kilométerrel.